سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خیرى را که آتش دوزخ در پى بود خیر نتوان به حساب آورد ، و شرّى را که پس آن بهشت بود ، شرّ نتوان وصف کرد . هر نعمتى جز بهشت خوارست ، و هر بلایى جز آتش دوزخ عافیت به شمار . [نهج البلاغه]

مقام معظم رهبرى

آیا زنى که حقوق‏بگیر است و از مال شوهر جدایى ندارد، باید جدا خمس بدهد یا در مازاد بر نیاز زندگى مشترک، دادن خمس کفایت مى‏کند؟

هر یک از زن و شوهر سال خمسى مستقلى به حسب درآمد سالانه خویش دارند و بر هر کدام واجب است که خمس باقیمانده حقوق و درآمد سالانه خود را در پایان سال خمسى خود بپردازد.

اگر قبل از رسیدن سر سال خمسى، پولى را به عنوان پیش‏پرداخت دریافت کنیم و نیمى از کارى که باید انجام دهیم قبل از سر سال خمسى و نیمى دیگر پس از آن (در سال خمسى جدید) انجام شود، آیا پرداخت خمس کل پیش‏پرداخت واجب است؟

مقدارى که در مقابل آن کار انجام گرفته است، پرداخت خمس آن مقدار واجب است.

حکم خمس زمینى که 20 سال قبل با قیمت پایین خریدارى شده و تاکنون ـ که قیمت آن حدود 2000 برابر شده ـ خمس آن پرداخت نشده چیست؟

خمس مبلغ پرداختى بابت قیمت زمین را ضامن است و با فرض تفاوت چشمگیر نسبت به قیمت فعلى، احوط مصالحه در مقدار تفاوت قیمت است.

شخصى با سرمایه‏اى که خمس آن را پرداخت کرده، یک مرکز شغلى ایجاد کرده و ماهانه درآمدى دریافت مى‏کند. وضع شخصى‏اش بدین صورت است که هم خودش به دیگران بدهکار است و هم از دیگران طلبى دارد و خانه مستقل ندارد. به دیگران کمک مالى بلاعوض هم دارد. آیا به درآمد ماهانه‏اش خمس تعلق مى‏گیرد؟

سودى که از سرمایه مخمّس او حاصل مى‏شود چنانچه پس از صرف در هزینه‏هاى لازم زندگى و صرف در خیرات و صدقات، سر سال خمسى اضافه بیاید و پس‏انداز شود، مقدار پس‏انداز شده خمس دارد. بدهکاریهایى که دارد اگر در رابطه با کسب اوست از سود کم مى‏شود و اگر در رابطه با خرید لوازم زندگى در همان سال باشد از درآمد او کسر مى‏شود و اگر مربوط به سالهاى قبل باشد نمى‏تواند کسر کند و طلبهایى که از مردم دارد اگر وصول‏شدنى است باید سر سال خمسى تخمیس کند، و إلاّ هر وقت وصول شد باید خمس آن را بدهد.

بنده براى خرید سیم‏کارت تلفن همراه پول واریز نموده‏ام و سال مالى بنده نیز نزدیک است، آیا براى وجه واریزى که فعلاً سیم‏کارت را تحویل نگرفته‏ام خمس تعلق مى‏گیرد یا نه؟

اگر از درآمد بین سال واریز شده و مبلغ مزبور به عنوان خرید بکار رفته (نه به عنوان سرمایه‏گذارى) و مورد نیاز و مطابق با شأن عرفى باشد، خمس ندارد.

آیت اللّه العظمى مکارم شیرازى

بعضى از اشخاص که از اوّل عمرشان حساب و کتابى نسبت به خمس ندارند و با همین وضع به حجّ تمتّع و عمره مفرده مى‏روند، حج اینها چه حکمى دارد؟

در صورتى که پول قربانى و احرام آنها از آن نباشد صحیح است و إلاّ اشکال دارد و در هر حال، گناه کرده است.

علما مى‏گویند انسان باید حساب سال داشته باشد، اگر کسى درآمد او کم‏تر از مخارجش باشد باز هم واجب است حساب سال داشته باشد؟

منظور علما نیز کسى است که درآمد اضافى و پس‏انداز داشته باشد نه کسى که درآمد اضافى و پس‏اندازى نداشته باشد.

آیا مردم مى‏توانند مالیاتى که به دولت اسلامى پرداخت مى‏نمایند را بابت خمس حساب نمایند؟

مالیات شبیه سایر هزینه‏هاست و جزء هزینه سال محسوب مى‏شود و بابت خمس محسوب نمى‏شود.

حقیر در خرید و فروش عمده سبزى و باربرى با یک ماشین با چند نفر شریک هستم، یکى از آنها برادرم است که در پرداخت خمس کوتاهى مى‏کند، موقعیّت ما هم طورى است که کنار زدن او از شراکت نه از نظر فامیلى و نه از نظر وضع شغلى در محل به صلاح ما نیست، تکلیف من چیست؟

ما به شما اجازه مى‏دهیم که خمس خود را بدهید و نسبت به سهم خود تصرّف کنید و سعى کنید برادرتان را نیز امر به معروف کنید.

آیا لازم است که هر مقلّدى خمس اموالش را به مرجع تقلید خودش بدهد؟

اعطاى خمس به مرجع مقلّد در صورتى لازم است که معلوم نباشد مجتهدین دیگر در همان مصارفى که مرجع مقلّد لازم مى‏داند مصرف مى‏کنند و نیز در صورتى که مرجع به عنوان حکم حاکم از مقلّدین خمس را طلب کند، لازم است. در غیر این دو صورت مى‏توان به نظر مجتهدین دیگر مصرف کرد.

اگر میّتى مدیون باشد و خمس نیز بدهکار باشد و ترکه، وافى به هر دو نباشد، ورثه کدام را مقدّم کنند؟

هرگاه مالى که به آن خمس تعلّق گرفته موجود باشد باید خمس را مقدم بدارند و اگر آن مال موجود نیست، احتیاط آن است که آن مال را میان هر دو طلبکار تقسیم کنند.

کسى که حساب سالانه جهت تعیین خمس قرار داده باشد و به منازل کسانى که وجوه شرعى خود را نمى‏پردازند به میهمانى برود و از غذاى آنها استفاده کند یا با آب منزل آنها وضو بگیرد و در منزل آنها نماز به جا آورد، چه صورتى دارد؟

هرگاه یقین داشته باشد که مال خمس در آن خانه یا غذا وجود دارد، تصرّف در آن جایز نیست؛ مگر اینکه از حاکم شرع اجازه بگیرد.

آیا کسى که در خانه پدرى زندگى مى‏کند باید خمس بدهد؟

اگر درآمد اضافى دارد باید خمس بدهد.

آیت اللّه سیستانى

مقدارى دیسکهاى مذهبى براى فروش تهیه کرده‏ام و چند روزى است که به سال خمسى رسیده‏ام، با توجه به اینکه هیچ یک از این دیسکها را نتوانسته‏ام بفروشم و سودى به دست نیاورده‏ام آیا باید خمس این دیسکها را پرداخت کنم؟

باید خمس آنها را پرداخت کنید.

آیا هزینه ثبت‏نام حج تمتع که سال از آن گذشته باشد خمس دارد؟

اگر حج بر او مستقر نبوده خمس دارد.

 

 


87/12/10::: 6:0 ع
نظر()