سفارش تبلیغ
صبا ویژن
من از آنچه نمی دانید نمی ترسم؛ اما بنگرید در آنچه می دانید چگونه عمل می کنید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

مقام معظم رهبرى

آیا زنى که حقوق‏بگیر است و از مال شوهر جدایى ندارد، باید جدا خمس بدهد یا در مازاد بر نیاز زندگى مشترک، دادن خمس کفایت مى‏کند؟

هر یک از زن و شوهر سال خمسى مستقلى به حسب درآمد سالانه خویش دارند و بر هر کدام واجب است که خمس باقیمانده حقوق و درآمد سالانه خود را در پایان سال خمسى خود بپردازد.

اگر قبل از رسیدن سر سال خمسى، پولى را به عنوان پیش‏پرداخت دریافت کنیم و نیمى از کارى که باید انجام دهیم قبل از سر سال خمسى و نیمى دیگر پس از آن (در سال خمسى جدید) انجام شود، آیا پرداخت خمس کل پیش‏پرداخت واجب است؟

مقدارى که در مقابل آن کار انجام گرفته است، پرداخت خمس آن مقدار واجب است.

حکم خمس زمینى که 20 سال قبل با قیمت پایین خریدارى شده و تاکنون ـ که قیمت آن حدود 2000 برابر شده ـ خمس آن پرداخت نشده چیست؟

خمس مبلغ پرداختى بابت قیمت زمین را ضامن است و با فرض تفاوت چشمگیر نسبت به قیمت فعلى، احوط مصالحه در مقدار تفاوت قیمت است.

شخصى با سرمایه‏اى که خمس آن را پرداخت کرده، یک مرکز شغلى ایجاد کرده و ماهانه درآمدى دریافت مى‏کند. وضع شخصى‏اش بدین صورت است که هم خودش به دیگران بدهکار است و هم از دیگران طلبى دارد و خانه مستقل ندارد. به دیگران کمک مالى بلاعوض هم دارد. آیا به درآمد ماهانه‏اش خمس تعلق مى‏گیرد؟

سودى که از سرمایه مخمّس او حاصل مى‏شود چنانچه پس از صرف در هزینه‏هاى لازم زندگى و صرف در خیرات و صدقات، سر سال خمسى اضافه بیاید و پس‏انداز شود، مقدار پس‏انداز شده خمس دارد. بدهکاریهایى که دارد اگر در رابطه با کسب اوست از سود کم مى‏شود و اگر در رابطه با خرید لوازم زندگى در همان سال باشد از درآمد او کسر مى‏شود و اگر مربوط به سالهاى قبل باشد نمى‏تواند کسر کند و طلبهایى که از مردم دارد اگر وصول‏شدنى است باید سر سال خمسى تخمیس کند، و إلاّ هر وقت وصول شد باید خمس آن را بدهد.

بنده براى خرید سیم‏کارت تلفن همراه پول واریز نموده‏ام و سال مالى بنده نیز نزدیک است، آیا براى وجه واریزى که فعلاً سیم‏کارت را تحویل نگرفته‏ام خمس تعلق مى‏گیرد یا نه؟

اگر از درآمد بین سال واریز شده و مبلغ مزبور به عنوان خرید بکار رفته (نه به عنوان سرمایه‏گذارى) و مورد نیاز و مطابق با شأن عرفى باشد، خمس ندارد.

 

 


87/12/10::: 6:2 ع
نظر()