بهترین عمل برای انتظار فرج
سؤال: به نظر حضرتعالی بهترین عمل جهت تعجیل در فرج امام زمان (عج) چیست؟
حضرت آیه الله خامنه ای:
عمل بـه دستـورات اسلام و دعـوت دیگـران بـه آن و دعا برای تعجیل در فرج آن حضرت.
حضرت آیه الله تبریزی:
اتیان به واجبات و ترک محرمات و دعا برای فرج آن حضرت نمودن.
حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:
یکی از دستورات دعا جهت تعجیل فرج آن بزرگوار است.
حضرت آیه الله مکارم شیرازی:
اصلاح خود و خانواده و جامعه بهترین کار برای تعجیل در فرج است.
امر به معروف و نهی از منکر
سؤال: آیا امر به معروف و نهی از منکر وظیفه حکومت است یا آحاد مردم؟ و توصیه ی حضرتعالی در این زمینه چیست؟
حضرت آیه الله تبریزی:
امر به معروف و نهی از منکر بر هر مکلفی که واجد الشرایط امر به معروف و نهی از منکر باشد واجب کفایی است.
حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:
امر به معروف و نهی از منکر بر آحاد مردم در صورت اجتماع شرایط آن، واجب است ولی باید مراتب آن رعایت شود. مثلاً در موردی که اگر با لحن ملایم امر و نهی شود مؤثر باشد برخورد با خشونت جایز نیست و اگر برخورد با خشونت مؤثر باشد زدن جایز نیست و باید توجه داشت و در بعضی مراتب آن مانند مجروح نمودن محتاج به اجازه مجتهد است در این مورد به رساله ی راه اصلاح یا امر به معروف و نهی از منکر نوشته ی حقیر مراجعه نمایید.
حضرت آیه الله بهجت:
با مراعات شرایط آن بر همه واجب است.
حضرت آیه الله سیستانی:
وظیفه همه مسلمانان است که در موارد تحقق شرایط باید به آن بپردازند و در روایت است که ترک آن مستوجب تسلط ظالمان بر جامعه است.
حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:
امر به معروف و نهی از منکر زبانی بر عهده همه مردم است اما اگر مستلزم عمل و برخورد فیزیکی باشد باید طبق نظر مسئولین ذیربط باشد.
حضرت آیه الله مکارم شیرازی:
امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله دارد: اول و دوم مرحله ی قلب و زبان است؛ یعنی متنفّر بودن از گناه و علاقه مند بودن به اطاعت و افراد خطاکار را با زبان به ترک خطایشان دعوت نمودن. این دو مرحله وظیفه ی همه ی آحاد مردم است که از طریق صحیح به نصیحت افراد خطاکار بپردازند. مرحله ی سوم جنبه های عملی است مانند برچیدن مراکز فساد و دستگیر کردن افراد تبهکار و مانند آن. اینها وظیفه ی حکومت است نه آحاد مردم.
احضار ارواح از نظر شرعی
سؤال: احضار ارواح از نظر شرعی چه صورت دارد؟
حضرت آیه الله خامنه ای:
احضار روح اگر برای غرض عقلایی بوده و همراه با امر حرام یا مستلزم آن نباشد اشکال ندارد.
حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:
جایز نیست.
حضرت آیه الله مکارم شیرازی:
احضار ارواح جایز نیست.
حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:
اگر منجر به سحر و جادو یا اذیت و آزار ارواح مؤمنین شود حرام است.
حضرت آیه الله سیستانی:
اگر موجب ضرر به کسی باشد که ضرر رساندن به آن حرام است، جایز نیست.
حضرت آیه الله بهجت:
اگر ایذاء روح مؤمن نباشد مثل اینکه به اختیار حاضر شود نه به اجبار و الزام و باعث ضرری هم نباشد مانعی ندارد.
حضرت آیه الله تبریزی:
احضار ارواح مؤمنین اشکال شرعی دارد و در هر حال جوابی که از شخص احضار شده می گیرند حجیت و اعتبار ندارد مگر اینکه با قرینه قطعیه همراه باشد.
لطیفه گویی از نظر شرع
سؤال: گفتن لطیفه های رایج در کشور که حالت تمسخر قشر، قوم یا مناطقی از مردم کشور را دربر می گیرد چه حکمی دارد؟ شنیدن آن چه صورت دارد؟
حضرت آیه الله خامنه ای:
اگر استهزاء آنان محسوب شود جایز نیست. (مجموعه استفتائات)
حضرت آیه الله مکارم شیرازی:
اگر واقعاً تمسخر قومی به طور عام بوده باشد اشکال دارد.
حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:
بهتر آن است که از این نوع مزاح ها اجتناب شود. (جامع المسائل 1/639)
حضرت آیه الله تبریزی:
مسخره کردن و اذلال مؤمن جایز نیست و اگر اینطور نباشد و متضمن کذب هم نباشد مانعی ندارد.
حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:
اگر مشهور و معروف است به قصد لطیفه گویی باشد و توهین صدق نکند اشکال ندارد مع ذلک ترک آن اولی است.
حضرت آیه الله بهجت:
اولی تنزّه است.
حضرت آیه الله سیستانی:
اگر مستلزم هتک و توهین مؤمنین باشد، جایز نیست.
فحش دادن
سؤال: فحاشی و ناسزاگویی نسبت به یکدیگر چه صورت دارد؟
حضرت آیه الله خامنه ای:
فحاشی جایز نیست.
حضرت آیه الله تبریزی:
فحاشی و سباب مؤمن حرام است.
حضرت آیه الله مکارم شیرازی:
سخنان رکیک و فحاشی شایسته ی انسان مؤمن نیست و در بسیاری از موارد مصداق محرّمات است.
حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:
اخلاق اسلامی باید در تمامی موارد رعایت شود.
حضرت آیه الله سیستانی:
فحاشی و ناسزاگویی اگر به مؤمن باشد، جایز نیست.
سگ بازی
سؤال: سگ بازی و آوردن آن به خانه ها و ماشین ها و خیابان ها که نوعی تقلید از بیگانگان است چه صورت دارد؟
حضرت آیه الله مکارم شیرازی:
ترویج این گونه فرهنگ غلط بیگانگان، جایز نیست.
حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:
جایز نیست.
حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:
مناسب نیست.
حضرت آیه الله تبریزی:
سگ نجس العین است و رطوبت دهان او نجس می باشد و به هر جا سرایت کند نجس می کند. مسلمان باید از نجس اجتناب کند.