سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و از او پرسیدند بهترین شاعران کیست ؟ فرمود : ] شاعران در میدانى نتاخته‏اند که آن را نهایتى بود و خط پایانش شناخته شود ، و اگر در این باره داورى کردن باید پادشاه گمراه را این لقب شاید ( امرء القیس مقصود اوست . ) [نهج البلاغه]

حضور بی جهت زنان در معرض نامحرمان

سؤال: حضور زنان در کوچه و بازار بدون وجود ضرورت و سر و کار داشتن بیش از حد با نامحرمان چگونه است؟

حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:

مناسب نیست، بلکه در بعضی موارد جایز نیست.

حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:

خلاف سنن اسلامی و التزام به عفت و پرهیز از اختلاط با بیگانه است.

حضرت آیه الله تبریزی:

مقتضای عفت آن است که از صحبت با نامحرم در غیر موارد حاجت پرهیز نماید و نیز در کوچه و بازار در صورتی که در معرض نگاه نامحرم باشد به غیر از مقدار حاجت و ضرورت مکث ننماید.

حضرت آیه الله بهجت:

جواز و عدم جواز دائر مدار اشتمال بر حرام و عدم آن است.

حضرت آیه الله سیستانی:

اگر با رعایت احکام شرعی باشد اشکال ندارد اگرچه بهتر ترک است.

حضرت آیه الله مکارم شیرازی:

در برخورد و گفتگو با نامحرمان به گفتگوهای عادی اکتفا کنند.

چگونگی برخورد زنان با نامحرمان

سؤال: 1) برخورد زن همراه با چهره ی خندان و متبسّم با مردان نامحرم هنگام خرید از مغازه ها و سایر برخوردها چه صورت دارد؟

2) خندیدن با صدای بلند در خیابان توسط زنان و دختران و یا انجام برخی حرکات دیگر که موجب جلب توجه نامحرمان می شود چگونه است؟[2]

حضرت آیه الله خامنه ای:

1) صحبت کردن و خندیدن با نامحرم اگر موجب مفسده باشد جایز نیست.

2) از هر کاری که موجب جلب توجه نامحرم می شود باید پرهیز نمود.

حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:

1) و 2) بطور کلی دختران و زنان باید در مقابل نامحرم به نحوی لباس بپوشند و راه بروند و صحبت کنند که موجب توجه و نگاه سوء و تهییج مردان نشوند و اگر کردند گناه بزرگ است.

حضرت آیه الله بهجت:

1) هر کاری که معرضیت ریبه و یا فتنه در آن است جایز نیست.

2) جایز نیست.

حضرت آیه الله مکارم شیرازی:

1) اشکال دارد و هنگام ضرورت نباید از مکالمات عادی تجاوز کنند.

2) بهتر است زنان و دختران مسلمان از این گونه کارها بپرهیزند و اگر منشأ فسادی شود جایز نیست.

حضرت آیه الله تبریزی:

1) اگر از روی التفات کاری را که موجب جلب نظر اجانب شود انجام دهند اشکال دارد.

2) زن عفیف این کار را نمی کند بلکه اگر معرض تهییج شهوت برای یکی از طرفین باشد حرام است.

 

رفت و آمد و معاشرت با خانواده های لاابالی

سـؤال: معـاشرت و رفت و آمد خـانوادگی با خـانواده های لاابالی، معتاد و غیر مقید به محـرم و نامحـرم با تـوجه به اثرات منفی آن بر روی فرزندان چه صورت دارد؟

حضرت آیه الله خامنه ای:

رفت و آمد خانوادگی با افراد مذکور اگر مستلزم حرام یا همراه با خطر معتاد شدن فرزندان باشد جایز نیست.

حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:

اگر مفسده داشته باشد جایز نیست.

حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:

معاشرت با آنها آثار منفی دارد و چه بسا علاوه بر تأثیر اخلاق و رفتار آنها در بچه ها در بزرگترها هم مؤثر باشد ولی برای کسی که نهی از منکر بتواند انجام دهد و آنها را راهنمایی نماید اشکال ندارد بلکه مستحسن است.

حضرت آیه الله تبریزی:

مخالطه زن و مرد نامحرم و پسر و دختر بالغ نامحرم جایز نیست و معرض نشر فساد است و شارع حرام کرده است.

حضرت آیه الله مکارم شیرازی:

در فرض سؤال جایز نیست.

حضرت آیه الله بهجت:

اگر مؤثر در آنها نیستید بلکه متأثر از آنها می شوید نباید با آنها معاشرت و رفت و آمد کنید.

حضرت آیه الله سیستانی:

بهتر است ترک شود مگر اینکه امید به تأثیر در آنها و هدایت آنها باشد.