سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه دانش می جوید، خداوند روزیش رابه عهده می گیرد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

شرکت در مجالس حرام

سؤال: شرکت در عروسی ها و مجالسی که محرم و نامحرم مختلط هستند چه صورت دارد؟ و اجازه دادن والدین فرزندانشان را جهت شرکت در این گونه محافل چگونه است؟

حضرت آیه الله بهجت:

بـا فـرض اشتمال بر حرام یا مفسده باید اجتناب شود و اختلاط زن و مرد هم جایز نیست.

حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:

حرام است.

حضرت آیه الله سیستانی:

اگر به نحوی است که موجب مفسده و یا ارتکاب گناه است جایز نیست.

حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:

جایز نیست و باید آنها را منع نمود.

حضرت آیه الله تبریزی:

چنانچه اختلاط مرد و زن نامحرم همراه ارتکاب محرّمی باشد یا سبب تحریک شهوت بر حرام گردد جایز نیست و باید والدین فرزندانشان را منع کنند تا در این گونه اختلاط ها شرکت نکنند.

حضرت آیه الله مکارم شیرازی: در فرض مسأله که مجلس به صورت مجلس گناه درآمده و مجلس سالم اسلامی نیست، شرکت در آن حرام است.

تغییر و تبدیل نذر

سؤال: کسانی که برای ایام محرم یا ایام دیگر نذرهایی دارند ولی صیغه نذر نخواندند و نیت انجام نذر را داشتند، آیا می توانند زمان انجام نذر را تغییر داده یا آن را تبدیل نمایند؟

حضرت آیه الله خامنه ای:

در فرض سؤال تغییر و تبدیل مانعی ندارد.

حضرت آیه الله مکارم شیرازی:

هرگاه صیغه نذر را به عربی یا فارسی و یا زبان دیگر نخوانده تغییر و تبدیل آن مانعی ندارد.

حضرت آیه الله سیستانی:

اگرصیغه نخوانده اند چیزی برآنها واجب نیست و هرگونه تغییری اشکال ندارد.

حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:

بلی

حضرت آیه الله بهجت:

در فرض مذکور می توانند.

حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:

درفرض سؤال اگرصیغه نذر را حتی به فارسی هم نخوانده اندتغییر اشکال ندارد.

حضرت آیه الله تبریزی:

بهتر این است که به همان مورد نذر و در زمان تعیین شده عمل شود.  

مسأله ای درباره وفا به نذر

سـؤال: کسی کـه می گـوید اگـر مـریض مـن خـوب شد فلان کار را انجام می دهم یا اگـر کارم درست شد چنیـن عملی انجام می دهم آیا چنین نیتی نذر محسـوب می شود؟ که عمل به آن واجب بـاشد یا حتماً باید صیغه ی نذری که در رسـاله ها نـوشته شده خـوانده شود که در آن صورت قابل تغییر بوده یا واجب الوفاء نباشد.

حضرت آیه الله خامنه ای:

در نذر خواندن صیغه لازم است وگرنه وفای به آن لازم نیست.

حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:

در نذر باید صیغه خوانده شود و لازم نیست آن را به عربی بخوانند پس اگر بگوید چنانچه مریض من خوب شود برای خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم نذر او صحیح است و باید برای خدا به زبان گفته شود و قصد آن در دل کافی نیست. (نقل از رساله)

حضرت آیه الله بهجت:

در انعقاد نذر باید صیغه بخواند و در عهد قلبی بدون صیغه احوط آن است که بر طبق آن عمل کند.

حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:

نذر محسوب نمی شود و واجب الوفاء نیست مگر آن که صیغه ی شرعیه نذر به عربی یا عجمی خوانده باشد.

حضرت آیه الله تبریزی:

در فرض مزبور نذر منعقد نشده و عمل به آن واجب نیست.

حضرت آیه الله سیستانی:

نذر نیست و وفای به آن واجب نیست.

حضرت آیه الله مکارم شیرازی: واجب شدن نذر احتیاج به خواندن صیغه دارد، هرچند به زبان فارسی باشد