سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر چیزی کمیاب گردد عزیزتر می شود، جز دانش که هر چه فراوان گردد گرامی تر شود . [امام علی علیه السلام]
مرجع کل

سرمقاله

کندوکاو در زندگى بروجردى صرفا دیروزى نیست، بلکه امروزى و فردایى نیز هست . پرداختن به زندگى این متفکر و فقیه بزرگ شاید بتواند مدداندکى براى برخى از حقیقت پژوهان نسل نو باشد.

نسل نو براى پیمودن راههاى پرفراز و نشیب و زدودن رادعها و عایقها نیاز شدید به گذشته پرتجربه دارد.

گذشتگان افت و خیز داشته اند گه بر فراز بوده اند و گه بر فرود.

نسل نو اگر آهنگ آن دارد که همه گاه بر فراز باشد باید عوامل فراز و فرود را موشکافانه بشناسد و دستورالعمل زندگى پرمخاطره خویش سازد.

این شرط زندگى است . مگر بخواهد خطر نکند و در لاک خود فرو رود و پیشرفت و عدم پیشرفت براى او یکسان باشد!

و براین باور باشد: خدا درست خواهد کرد و یاامام زمان ( عج ) باید بیاید زمام را در دست بگیرد وگرنه هر حرکتى قبل از قیام آن بزرگوار نافرجام خواهد بود!

زمانه براین مدار نمى چرخد. آنان که مایلند براین مدار بچرخد محکوم به زوال و نیستى هستند، چه بخواهند و چه نخواهند. نمى شود تغییر داد قضا را.

( 7 )

دراین چرخ همیشه دوار آنان که آهنگ حرکت و پویش نداشته باشند از مدار زندگى به سرعت تمام به دور خواهندافتاد.

کدام ملت و کدام آیین را سراغ دارید که بى پویش و حرکت جان گرفته باشد و در کاروان بى ترحم زندگى در حرکت !

اسلام وامت پیرو هم بر همین نسق است تافته جدا بافته نیست . بستانى را ماند که آن به آن باید بر آن آب تازه فشاند نا نپژمرد و عطر و عبیرش زایل نشود.

عربهاى فقیر و گرسنه و بى سلیح که روز روشن را در دیدگان امپرطوران و زر پرستان زورمند شب ساختند و پنجه در پنجه قدرتهاى بزرگ افکندند و آیین تازه خود را در جهان شمول ساختند مگر غیراز این بود که طبق قانون حاکم بر هستى حرکت کردند؟ تنها درستى راه و عقیده کافى نیست . باید پیشانى را در برابر قانون حاکم بر هستى به خاک سایید واز مدار آن خارج نشد.

اسلام آیین جاودانه است و براى همیشه تاریخ برنامه دارد،اما چگونه ؟

عصر عصر تکنیک است و صنعت و آن به آن جهانن در حال دگرگونى باید با کدام اندیشه به اسلام مراجعه کرد و دستورات و فرامین آن را به بشراین عصر عرضه کرد؟

بااندیشه قرن حجر؟

اسلام کهنه نمى شود.اندیشه و تفکر مراجعه کنندگان به آن چطور؟

آیا یک فکر بودى و عقب مانده همان برداشت راازاسلام دارد که یک فکر مترقى و آشناى به دانشهاى روز؟انصاف بدهید.

آیا پتک انقلاب به ما نفهماند که با پروبال گذشته هاى دور نمى شود در آسمان فقه به پرواز درآمد و براى مشکلات امروز زمینیان چاره اى اندیشید؟

اگر چاره اى براى معضلاتمان نیندیشیم چاره خواهنداندیشید!

باغبان به امیداین که باغبانهاى گذشته بستان را آبیارى کرده اند و بنشیند و دست روى دست بگذارد واز حسن سلیقه باغبانهاى گذشته سخن بگوید جز باغى خشک و بى حاصل دستاوردى نخواهد داشت . چنین است سرنوشت آنان که نان گذشته اسلام را مى خورند.

البته نان گذشته را خوردن شایدبراى مدتى به ذائقه خوش آید اما کم دوام خواهد بود و گلوگیر. آنان که به گذشته نازیدند نتوانستند براى مدتى دراز در ناز بزیند.

( 8 )

فقیهى که امروز چیزى جز سخن از گذشته ندارد که عرضه کند و دست نیاز به گذشتگان گر چه موفق در عصر خود دراز کرده است و درمان درد پیکر رنجور و بى تپش کنونى جامعه را که منتظر طبیبى حاذق و آشناى به دردامروزین اوست از آنان مى طلبد چگونه توقع دارد زمانه او را پذیرا باشد و در صدد نشاندش !

زمانه بنا ندارد که با فقیهان نسازد و رام آنان نشود بلکه دستها خالى است و در برابر زمانه چموش و سرکش ابزار وافزار رام کننده نیست از این روى زمان در کف اختیار آنان نخواهد بود.

شاید بگویند:اسلام داراى دستورات مشخصى است که دیروز وامروز ندارد و برداشت فقیهان گذشته امروز هم به کار آید، زیرا سرچشمه وقتى یکى بود بین آنچه دیروز و زبان برگفته اند و آنچه امروزیان بر مى گیرند زیاد فاصله نیست پس مى شود با نظرات گذشتگان و برداشتهاى آنان ازاسلام امروز همه جامعه رااداره کرد! بله اسلام جاودانه است و داراى ارزشها واصول ثابت اما بى شک بااندک تدبر در کتاب و سنت و برنامه هاى زمان پیامبر(ص ) و على ( ع ) به دست خواهیم آورد که : براى اداره زندگى مردمان هر دوره اى مناسب آن دوره قوانین و برنامه هاى خاصى وجود دارد و یا یک چوب نمى شود هم عصر شتر را راند و هم عصر ماشین را.

ما به زندگانى بزرگان از جمله دراین شماره آیه الله بروجردى از این زاویه مى نگریم که براى راه پرسنگلاخ خودالگو برگیریم ازاین روى شاخه هایى ازاین درخت پرثمر را در بوته بررسى مى نهیم که امروز هم مطرح است .اینک بروجردى در صفحه تاریخ : <**ادامه مطلب...**>