سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آفت دانش، فراموشی و تباهی اش، گزارش آن به نا اهل است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

5. بازسازى حوزه :

بروجردى وظیفه خود مى دانست که حوزه رااز نابسامانى که گرفتارش شده بود و بسان خوره از داخل نابودش مى کرد نجات بدهد. حرکتهاى تند سیاسى را به صلاح حوزه نمى دانست و خوف آن را داشت که این شیرازه از هم بپاشد و براى آینده هیچ کارى نتوان صورت داد.

حوزه گرفتار فقر و مذلت و با دانشى اندک نمى توان دوام بیاورد، ازاین روى باید دورانى نسبتا طولانى به بازسازى آن مشغول شد و بروجردى این مهم را به خوبى انجام داد و حوزه را براى یک حرکت عمیق علمى سیاسى اجتماعى و... آماده کرد:

آیه الله فاضل دراین باره مى گوید:

[به نظر من آیه الله بروجردى و تلاشهاى آن بزرگوار زمینه سازانقلاب اسلامى بود، زیرا آیه الله بروجردى به حوزه قم رشد داد شخصیت داد. مبارزات حضرت امام در پرتواین شخصیت حوزه بود که ثمر نشست .اگر نبوداین هویت و عظمت حوزه که آیه الله بروجردى بدان بخشیده بود مسلماانقلاب و حرکتى سازنده پا نمى گرفت].

رئیس جمهور، جناب حجه الاسلام والمسلمین هاشمى رفسنجانى درباره نقش آیه الله بروجردى در پى ریزى انقلاب مى گوید:

( 26 )

بعداز خفقان شدید رضاخان قزاق و قلع و قمع کردن روحانیت و ممنوع کردن لباس روحانیت و بستن مدرسه ها و حسینه ها و مساجد در ابتداى حکومت محمدرضا پهلوى که ضعیف بود و نمى توانست آن سیاست را تعقیب بکند یکى از کارهاى بسیار مهم و باارزش شیعه که مرحوم آیه الله العظمى بروجردى سهم عظیمى دراین کار دارند تشکیل و توسعه حوزه علمیه قم و حوزه هاى دینى بود .

در ده سال : بین 1330 تا 1340 که روحانیت تا حدودى خاموش است حوزه علمیه قم کارى کرد شبیه کارى که امام صادق کرد. هزارها طلبه پرشور متدین با مطالعه و آشناى به مسائل روز تربیت شدند واینها ذخیره انقلاب شدند واگراینها نبودند محال بود درایران بشود رژیم پهلوى را شکست .البته با معجزه چرا.امااینها با مراحل طبیعى کردد.

هزارها طلبه که سالى چند بار مى رفتند تااعماق روستاها و معرفت وانقلاب مى بردند و بر مى گشتند به حوزه واز آن جا احساس مردم را و درک مردم را و نیاز مردم را و واقعیت جامعه را به حوزه منتقل مى کردند .

( مکتب جمعه ج 3.379 )

اینک این شما واین متن گفتگوى آیات و حجج اسلام که درابعاد شخصیت آیه الله بروجردى با ما سخن گفته اند.

به امیداین که هم ما و هم شمااز زندگى آن عزیز توشه راه برگیریم .

( حوزه