سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی با مردم، نیمی از عقل است. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

«از امام‌ ششم‌7 پرسیدند: کدام‌ قسمت‌ بدن‌ زن‌ برای‌ نامحرم‌دیدنش‌ حلال‌ است‌؟ فرمود: صورتش‌ و دو پایش‌ و دو دستش‌».

زن‌ گوهری‌ است‌ که‌ باید خود را از دستبرد نامحرمان‌ دور نگه‌ دارد.زنی‌ که‌ با حجاب‌ در کوچه‌ و خیابان‌ ظاهر می‌شود، هم‌ ارزش‌ خود رابالا می‌برد و هم‌ آسیبی‌ به‌ سلامت‌ روانی‌ و اخلاقی‌ جامعه‌ واردنمی‌کند. و خانمی‌ که‌ رعایت‌ حجاب‌ اسلامی‌ را نمی‌کند هم‌ ارزش‌خود را پائین‌ می‌آورد و هم‌ مانند میکربی‌ است‌ که‌ دیگران‌ را آلوده‌ ومریض‌ می‌کند.

شهید مطهری‌ نظراتی‌ در مورد حجاب‌ دارد که‌ به‌ بعضی‌ از آنهااشاره‌ می‌شود :

«ریشة‌ اصلی‌ واجب‌ بودن‌ پوشش‌ برای‌ زن‌ در اسلام‌، این‌ است‌ که‌اسلام‌ می‌خواهد انواع‌ لذتهای‌ بصری‌ و لمسی‌ و انواع‌ دیگر لذت‌جنسی‌، محدود به‌ محیط‌ خانواده‌ و در کادر ازدواج‌ اختصاص‌ یابد واجتماع‌ منحصراً برای‌ کار و فعالیت‌ باشد. برخلاف‌ سیستم‌ غربی‌ که‌کار و فعالیت‌ را با لذت‌ جوئی‌های‌ جنسی‌، بهم‌ می‌آمیزند».

«علت‌ اینکه‌ دستور پوشش‌ اختصاص‌ به‌ زنان‌ یافته‌ برای‌ این‌ است‌که‌ میل‌ به‌ خودنمائی‌ و خودآرائی‌ مخصوص‌ زنان‌ است‌. از نظرتصاحب‌ قلبها و دلها، مرد شکار و زن‌ شکارچی‌ است‌ همچنانکه‌ ازنظر تصاحب‌ جسم‌ و تن‌، زن‌ شکار و مرد شکارچی‌ است‌! میل‌ زن‌ به‌خودآرائی‌ از این‌ نوع‌ حس‌ شکارچی‌گری‌ او ناشی‌ می‌شود».

«اسلام‌ نمی‌گوید که‌ زن‌ از خانه‌ بیرون‌ نرود و نمی‌گوید که‌ حق‌تحصیل‌ علم‌ و دانش‌ را ندارد، بلکه‌ علم‌ و دانش‌ را فریضة‌ مشترک‌ زن‌و مرد دانسته‌ است‌. اسلام‌ فعالیت‌ اقتصادی‌ خاصی‌ را برای‌ زن‌ تحریم‌نمی‌کند.اسلام‌ هرگز نمی‌خواهد زن‌ بیکار و بی‌عار بنشیند و وجودی‌عاطل‌ وباطل‌ بار آید. پوشاندن‌ صورت‌ و دستها، مانع‌ هیچ‌ گونه‌فعالیت‌ فرهنگی‌ یا اجتماعی‌ یا اقتصادی‌ نیست‌. آنچه‌ موجب‌ فلج‌کردن‌ نیروی‌ اجتماع‌ است‌، آلوده‌ کردن‌ محیط‌ کار به‌ لذت‌ جوئی‌های‌شهوانی‌ است‌».

یکی‌ از ایرادات‌ به‌ مسئلة‌ حجاب‌ این‌ است‌ که‌ حجاب‌ موجب‌سلب‌ حق‌ آزادی‌ که‌ یک‌ حق‌ طبیعی‌ بشری‌ است‌ می‌گردد ونوعی‌توهین‌ به‌ حیثیت‌ انسانی‌ زن‌ بشمار می‌رود. در جواب‌ باید گفت‌ که‌فرق‌ است‌ بین‌ زندانی‌ کردن‌ زن‌ و بین‌ موظف‌ داشتن‌ او به‌ اینکه‌ درمواجه‌ شدن‌ با مرد بیگانه‌، پوشش‌ داشته‌ باشد. اگر رعایت‌ پاره‌ای‌ ازمصالح‌ اجتماعی‌، زن‌ یا مرد را مقیّد سازد که‌ در معاشرت‌ روش‌خاصی‌ را اتخاذ نمایند و طوری‌ راه‌ بروند که‌ آرامش‌ دیگران‌ را بر هم‌نزنند و تعادل‌ اخلاقی‌ را از بین‌ نبرند، چنین‌ مطلبی‌ را زندانی‌ کردن‌ وسلب‌ آزادی‌ نمی‌نامند. چطور اگر مردی‌ با بدن‌ برهنه‌ از خانه‌ بیرون‌آید، پلیس‌ جلو او را می‌گیرد و به‌ عنوان‌ عمل‌ منافی‌ حیثیت‌اجتماعی‌ او را جلب‌ می‌کند، این‌ کار پلیس‌ را ضد آزادی‌ و زندانی‌کردن‌، تلقی‌ نمی‌ کنند!

رسولخدا6 در معراج‌، در هنگام‌ بازدید از جهنم‌ دیدند که‌:

«زنی‌ را به‌ موی‌ سرش‌ آویزان‌ کرده‌ بودند و او مغز سرش‌ رامی‌جوید! از جبرئیل‌ در باره‌ او پرسیدم‌ فرمود: او در دنیا موی‌ سرخود را از نامحرم‌ نمی‌پوشانده‌ است‌.»

6ـ نگاه‌ و چشم‌ چرانی‌

اگر زن‌ و مرد بتوانند کنترل‌ چشم‌ خود را بطور صد در صد دراختیار داشته‌ باشند، از بسیاری‌ از گناهان‌ و انحرافات‌ مصون‌ می‌مانند.لذا خداوند فرموده‌ است‌:

«به‌ مردان‌ مؤمن‌ بگو که‌ چشمان‌ خود را بپوشانند و اندامهای‌خود را از حرام‌ حفظ‌ کنند که‌ این‌ برایشان‌ پاکیزه‌تر است‌. و به‌ زنان‌مؤمنه‌ بگو که‌ چشمهای‌ خود را بپوشانند و اندامهای‌ خود را از نارواحفظ‌ نمایند».

درحدیث‌ از پیامبر6 است‌ که‌ فرمود:

«لکل‌ عضو من‌ ابن‌ آدم‌ حظ‌ من‌ الزنا فالعین‌ زناه‌ النظر»

«هر یک‌ از اعضای‌ فرزندان‌ آدم‌ حظ‌ و بهره‌ای‌ از زنا دارد که‌ زنان‌دو چشم‌ نگاه‌ کردن‌ است‌».

در عصر ما برّنده‌ترین‌ اسلحة‌ دشمن‌، تصاویر غیر اخلاقی‌ است‌.انسانهابرای‌ اینکه‌ از طریق‌ چشم‌ لذت‌ ببرند، پولهای‌ زیادی‌ را صرف‌تهیه‌ تصاویر مستهجن‌ چه‌ از طریق‌ ماهواره‌ و چه‌ از طریق‌ اینترنت‌ وویدئو و ابزارهای‌ دیگر می‌نمایند.

و هنگامی‌ که‌ چشم‌ این‌ صحنه‌هارا دید، دلش‌ هوای‌ آن‌ را می‌کند وای‌ بسا که‌ زمینة‌ انحرافات‌ دیگر را فراهم‌ کند.

گاهی‌ برای‌ شخص‌ این‌ گونه‌ تصور می‌شود که‌ می‌توان‌ همچوگناهانی‌ را در این‌ کشور و در این‌ شهر انجام‌ داد. بدنبال‌ افراد مثل‌ خودمی‌رود و مجالس‌ پارتی‌ و رقص‌ و غیره‌ تشکیل‌ می‌دهد و مقدمه‌ای‌می‌شود برای‌ مفاسد و انحرافات‌ بزرگتر.

بعنوان‌ مثال‌ باندی‌ را گرفتند که‌ دختران‌ و پسران‌ را به‌ محلی‌ که‌انواع‌ مفاسد در آنجا مهیّا بود، دعوت‌ می‌کردند. سپس‌ در حالی‌ که‌آنان‌ به‌ شهوات‌ نامشروع‌ مشغول‌ می‌شدند، از آنها فیلم‌ و عکس‌ تهیه‌می‌کردند و بعد از چند روز سراغ‌ او می‌رفتند و می‌گفتند که‌ ما فیلم‌کارهای‌ خلاف‌ شمارا داریم‌. باید این‌ مبلغ‌ را بما بدهی‌ و الاّ این‌ فیلم‌را در اختیار پدر و مادر و همسر و دیگر اقوامت‌ قرار می‌دهیم‌! وخلاصه‌ وارد معرکه‌های‌ خطرناکی‌ می‌شوند که‌ در آن‌ قتل‌ و تجاوز وتهدید و سرقت‌ و غیره‌ چیز عادی‌ بشمار می‌رفت‌ ..<**ادامه مطلب...**>