سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در نبودِ برادرتان، به بهترین شکلی که دوستدارید در نبودتان از شما یاد کند، از او یاد کنید . [امام صادق علیه السلام]

دو زن‌ خیانتکار!

در قرآن‌ از دو نفر زن‌ به‌ عنوان‌ نمونة‌ کافران‌ و خیانتکاران‌ نام‌ برده‌شده‌ است‌، توجه‌ کنید:

«خداوند برای‌ آنانکه‌ کافر شدند، زن‌ نوح‌ و زن‌ لوط‌ را مثال‌می‌زند که‌ این‌ دونفر همسر دوتا بندة‌ صالح‌ ما بودند امّا به‌شوهرانشان‌ خیانت‌ کردند و همسریشان‌ با پیامبران‌، هیچ‌ سودی‌برایشان‌ نداشت‌ و از عذاب‌ خدا نسبت‌ به‌ آنها جلوگیری‌ نکرد و به‌آنها دستور داده‌ شد که‌ با جهنمیان‌ (قوم‌ لوط‌ و قوم‌ نوح‌) به‌ آتش‌داخل‌ شوید».

توضیح‌:

«در روایت‌ آمده‌ است‌ که‌ زن‌ نوح‌ بنام‌ «واغله‌»، کافر بود و به‌ مردم‌می‌گفت‌: نوح‌ دیوانه‌ است‌. و اگر کسی‌ به‌ نوح‌ ایمان‌ می‌آورد، فورا به‌سران‌ مشرکین‌ خبر می‌داد».

زن‌ لوط‌ بنام‌ «واهله‌»، مردم‌ را از مهمانهای‌ لوط‌ با خبر می‌کرد تامردم‌ آنها را اذیت‌ نمایند! و هر که‌ به‌ لوط‌ ایمان‌ می‌آورد، به‌ مردم‌ خبرمی‌داد و آنها هم‌ آن‌ شخص‌ مؤمن‌ را می‌کشتند.

بخاطر این‌ خیانتشان‌، بر سر زن‌ لوط‌ سنگ‌ بارید و زن‌ نوح‌ هم‌غرق‌ شد.»

زن‌ در روایات‌

در سخنان‌ بزرگان‌ دین‌ مخصوصاً رسول‌ مکرم‌ اسلام‌ بارها و بارهااز زنان‌ در موارد مختلف‌ ذکر شده‌ است‌. برخلاف‌ بعضی‌ از ادیان‌ ومکتبها که‌ زن‌ را شرّ و بد می‌دانند، پیغمبر اسلام‌6 در آخرین‌لحظات‌ عمر شریفش‌، در مورد رعایت‌ حال‌ زنان‌ توصیه‌ و
سفارش‌ فرمود.

حال‌ به‌ تعدادی‌ از روایات‌ در مورد زن‌ اشاره‌ می‌شود:

1ـ جابر گفت‌: نزد پیغمبر6 بودیم‌ که‌ صحبت‌ از زنان‌ و برتری‌بعضی‌ از زنان‌ بر زنان‌ دیگر شد. حضرت‌ فرمود: من‌ به‌ شما بگویم‌؟گفتیم‌: آری‌! فرمود: «بهترین‌ زنان‌ شما آنان‌ هستند که‌ بچه‌ زا،بامحبت‌، با حجاب‌، عزیز درمیان‌ خانواده‌اش‌ و مطیع‌ در مقابل‌شوهرش‌، زینت‌ کننده‌ برای‌ شوهرش‌ و پوشیده‌ در مقابل‌ غیر شوهرباشند. آنانکه‌ سخن‌ شوهر را گوش‌ داده‌ و امرش‌ را اطاعت‌ نموده‌ ودر خلوت‌ با شوهر خود را در اختیار شویش‌ می‌گذارد و...

سپس‌ فرمود: آیا شمارا از بدترین‌ زنانتان‌ آگاه‌ نکنم‌؟ گفتند:
آری‌ بفرمائید!

فرمود: بدترین‌ زنانتان‌ آنان‌ هستند که‌ در میان‌ خانواده‌اش‌ مطیع‌ولی‌ در مقابل‌ شوهرش‌ مغرور و سخت‌ است‌، عقیم‌ و کینه‌ای‌ بوده‌که‌ وقتی‌ شوهرش‌ نیست‌،از زینتهای‌ زشت‌ دوری‌ نمی‌کند! و هنگام‌خلوت‌ با شوهر، خود را از او منع‌ می‌کند، مانند مرکبی‌ که‌ از سوارشدن‌ صاحبش‌ جلوگیری‌ می‌کند، عذر شوهر را نمی‌پذیرد و خطای‌شویش‌ را نمی‌بخشد»

امام‌ ششم‌7 :

«بهترین‌ زنان‌ شما آن‌ زنی‌ است‌ که‌ هرگاه‌ به‌ او عطائی‌ شود تشکرمی‌کند و اگر به‌ او ندهند نیز راضی‌ باشد».

و فرمود:

«بدترین‌ زنان‌ شما زن‌ کم‌ حیاء، عبوس‌، فحّاش‌ و سخن‌ چین‌ است‌».

رسولخدا6 :

«هرچه‌ ایمان‌ انسان‌ بیشتر می‌شود، علاقه‌اش‌ به‌ زن‌ نیز بیشترمی‌شود».

امام‌ ششم‌7:

«زن‌ قابل‌ ارزش‌ گذاری‌ نیست‌! نه‌ خوبش‌ و نه‌ بدش‌. امّا زنهای‌خوب‌ ارزششان‌ طلا و نقره‌ نیست‌، بلکه‌ او از طلا و نقره‌ بالاتر است‌.و امّا زنهای‌ بد، ارزششان‌ خاک‌ هم‌ نیست‌! خاک‌ از او بهتر است‌.»

رسولخدا6 :

«برای‌ زن‌ اذان‌ واقامه‌ گفتن‌ نیست‌. از زن‌ شرکت‌ در جمعه‌ وجماعات‌، عیادت‌ مریض‌ و تشییع‌ جنازه‌، لبیک‌ گفتن‌ با صدای‌ بلنددر حج‌، باتندی‌ بین‌ صفا و مروه‌ راه‌ رفتن‌، دست‌ زدن‌ به‌ حجرالاسود، داخل‌ کعبه‌ رفتن‌، تراشیدن‌ موی‌ سر، قاضی‌ شدن‌، حاکم‌شدن‌، مورد مشورت‌ قرار گرفتن‌، ذبح‌ کردن‌ مگر در ضرورت‌،برداشته‌ شده‌ است‌.

او در وضو اول‌ داخل‌ دستها را وضوء دهد، ولی‌ مرد از پشت‌دست‌ شروع‌ نماید.، زن‌ در هنگام‌ نماز پاهایش‌ را بهم‌ بچسباند. زن‌حق‌ ندارد بدون‌ اجازه‌ شوهر از خانه‌ بیرون‌ برود. و بدون‌ اجازه‌ اوروزه‌ مستحبی‌ بگیرد. او نباید با نامحرم‌ دست‌ دهد و یا با نامحرم‌بیعت‌ کند مگر از پشت‌ لباس‌. او حج‌ مستحبی‌ را باید با اجازه‌ شوهربجای‌ آورد. نباید سوار اسب‌ شود مگر در ضرورت‌. ارث‌ و دیه‌ زن‌نصف‌ ارث‌ و دیه‌ مرد است‌، هنگام‌ نماز بر بدن‌ زن‌، امام‌ مقابل‌ سینه‌او بایستد ولی‌ در مرد، مقابل‌ سرش‌ بایستد، رضایت‌ شوهر از زن‌، ازهر شفیعی‌ در نزد خدا برای‌ او بهتر است‌».

شخصی‌ از پیامبر6 پرسید: ای‌ رسول‌ خدا! آیا برای‌ زن‌ جهادنیست‌؟ فرمود:

«آری‌، زن‌ از وقت‌ حامله‌ شدن‌ تا زائیدن‌ و تا بچه‌ را از شیرگرفتن‌، ثواب‌ مجاهد در راه‌ خدا را دارد و اگر در این‌ بین‌ بمیرد، مقام‌شهید را دارد».

رسول‌ خدا6 :

«اگر زن‌ پنج‌ نماز خود را بجای‌ آورد و روزه‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ رابگیرد و دامن‌ از ناپاکی‌ نگه‌ دارد و شوهرش‌ را اطاعت‌ کند، از هردری‌ که‌ بخواهد می‌تواند داخل‌ بهشت‌ شود».

و فرمود:

«زن‌ صالحه‌ از هزار مرد غیرصالح‌ بهتر است‌».

و فرمود:

«بدترین‌ چیزها، زن‌ بد است‌».

و علی‌7 فرمود:

«در آخر الزمان‌ که‌ نزدیک‌ قیامت‌ و بدترین‌ زمانهاست‌، زنانی‌پیدا شوند که‌ خیابان‌ گرد، عریان‌، از دین‌ بیگانه‌، دنباله‌رو فتنه‌ها وهوسها و پیرو شهوات‌ و شتابان‌ به‌ لذتها! و حلال‌ کنندة‌ حرامهاهستند. اینها گرفتار ابدی‌ دوزخ‌ می‌باشند».

امام‌ علی‌7:

«سه‌ صفت‌ در مرد باعث‌ نقص‌ و در زن‌ باعث‌ کمال‌ است‌. یکی‌خودخواهی‌ است‌ که‌ اگر زن‌ مغرور باشد، تن‌ بکار زشت‌ ندهد. دوم‌بخل‌ است‌ که‌ باعث‌ می‌شود از مال‌ شوهرش‌ خوب‌ مواظبت‌ کند.سوم‌ ترس‌ است‌ که‌ بخاطر ترس‌، از فساد رویگردان‌ شود».

 <**ادامه مطلب...**>