سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون پاسخها فراوان و پریشان شود، پاسخ درست پنهان ماند . [امام علی علیه السلام]

سال جدید از نوع چینی

چینی ها دو روز قبل یعنی اول فوریه مصادف با دوازدهم بهمن ماه سال کهنه خود را پشت سر نهادند و به سال جدید یعنی سال 4700 وارد شدند.

چینی ها دارای تقویم منحصر به فردی هستند که بسیار دقیق و برای سنجش زمان از حرکت خورشید و ماه و ستارگان بهره می گیرند. در این تقویم ویژه، روز اول سال جدید در واقع به هنگام دومین ظهور ماه نو پس از «انقلاب زمستانی » در نظر گرفته می شود.

دو نقطه از مدار زمین به دور خورشید را انقلابین یا انقلاب تابستانی و انقلاب زمستانی می نامند و در این دو نقطه زاویه میل خورشید به حداکثر شمالی و جنوبی خود می رسد؛ به طوری که در انقلاب زمستانی خورشید بر فراز مدار رأس الجدی قرار می گیرد و در این زمان طول روزهای نیمکره شمالی زمین به حداقل رسیده و بر تعداد ساعات تاریکی شب افزوده می شود.

چینی ها با سنجش دقیق انقلاب زمستانی ، زمان تحویل سال نو را محاسبه می کنند و این زمان در سه سال گذشته به ترتیب روز 12 فوریه ، 24 ژانویه و 5 فوریه بوده و امسال نیز اولین روز ماه فوریه زمان ورود به سال 4700 چینی اعلام شده است.

برخلاف سال های کبیسه خورشیدی و میلادی که در آنها یک روز به ماه های اسفند و فوریه اضافه می شود، چینی ها در سال کبیسه خود دارای یک «ماه کامل » اضافی هستند. این ماه اضافی در سال کبیسه پس از گذشتن چهار ماه اول سال فرا می رسد و چینی ها به طعنه می گویند در سال کبیسه دیگر تقویم ها ، کسی بابت یک «روز » اضافه حقوق می گیریم ! به طور مثال سال 2001 میلادی مصادف با سال کبیسه چینی ها بوده که ماه اضافی آن سال در 23 ماه مه 2001 آغاز شد.

سال چینی ها با یک چرخه 12 ساله بر نام 12 جانور منطبق می شود و همانطور که ما نیز در ایران با آن آشنا هستیم ، هر سال به نام یک جانور نامگذاری می شود. به طور مثال امسال یعنی سال 4700 بز است و سه سال گذشته به ترتیب سال اسب سیاه ، مار و اژدها بوده است. این جانوران در واقع 12 سمبل ویژه هستند.

جشن پانزده روز

جشن سال نو با ظهور ماه نو در آسمان آغاز می شود و 15 روز بعد با کامل شدن ماه در آسمان پایان می یابد. نخستین روز سال نو «خوشامدگویی خدایان آسما ن و زمین » نام دارد و بسیاری از مردم چین در این روز از خوردن گوشت پرهیز می کنند و معتقدند که این کار سلامتی و طولانی شدن عمر آنها را تضمین خواهد کرد.

در دومین روز سال نو، چینی ها برای نیاکان و خدایان خود دعا و نیایش می کنند و در این روز نسبت به سگ ها بسیار مهربانند و به آنها غذا می دهند، چرا که معتقدند دومین روز سال نوروز تولد تمام سگ های جهان به شمار می رود.

روز سوم و چهارم روزی است که دامادها برای احترام به نزد خانواده همسر خود می روند. روز پنجم روز “Po Woo”  نامیده می شود و مردم در خانه مانده و ورود خدای ثروت و توانگری را به منزل خویش خوشامد می گویند. در این روز هیچکس به دیدار خانواده و دوستان خویش نمی رود، چرا که این ملاقات برای هر دو طرف بدشانسی به همراه خواهد آورد.

از روز ششم تا دهمین روز سال نوچینی ها به دیدار خویشاوندان و دوستان خود می روند و همچنین با حضور در معابد برای سلامتی و آینده خوب به دعا می پردازند.

روز هفتم از سال جدید روز کشاورزان است که محصولات خود را به نمایش می گذارند . آنها از هفت نوع گیاه مختلف یک نوشیدنی می سازند و با آن جشن می گیرند. روز هفتم همچنین روز تولد بشر نیز به شمار می آید و مردم برای طولانی شدن عمر خود ماکارونی و برای موفقیت ، ماهی نپخته می خورند.

در هشتمین روز مردم فوجی برای شام به منزل خانواده دیگری می روند و با وی تجدید دیدار می کنند و همچنین در نیمه شب به درگاه خداوند آسمان یعنی «تیان گونگ » به دعا می پردازند.

روز نهم روز پیشکشی دادن به امپراتور است و روز دهم تا دوازدهم دوستان و اقوام یکدیگر را باید به شام دعوت کنند. پس از صرف یک غذای فوق العاده در روز سیزدهم ، برنج و خردل مصرف می شود تا بدن را پاکیزه و تطهیر کند و سرانجام در چهاردهمین روز از سال نو نیز همه مردم برای برپایی «فیستیوال فانوس ها» آماده می شوند که در شب پانزدهم برگزار می شود.

دکوراسیون ، غذاهای سنتی و تابوها

پیش از فرا رسیدن سال نو، چینی ها منزل خود را به شیوه مخصوصی آذین بندی می کنند و به نوعی تغییر دکور می دهند. گلدان های پر از گل و شکوفه ، دیس های مملو از پرتقال و نارنگی و سینی های آب نبات و هشت نوع میوه خشک شده را در همه خانه ها می توان یافت. بر دیوارها و درها شعرهای زیبا و دعا و آرزوی خوشبختی با «قلم های قرمز» نقش می بندد و مردم برای یکدیگر آرزوی سلامتی ، خوشبختی و سعادت می کنند.

در طی جشن های سال نو بیش از هر زمان دیگری از سال مردم به خوردن انواع غذاها و خوردنی های سنتی می پردازند. در این ایام مردم انواع غذاهای سنتی خود را برای دوستان و اقوام و نیز بستگان فوت شده خویش می پزند و با شادی آنها را می خورند.

در روز سال نو مردم یک بشقاب از سبزی های مختلف که عمدتا ریشه هستند را در کنار خانواده خود می خورند و برای آن جنبه های خرافی زیادی قائل هستند. دانه سدر داشتن فرزند پسر را تضمین می کند، میوه ژینگو نمادی از شمش نقره است ، نوعی جلبک دریایی سیاه افزایش ثروت را به همراه خواهد داشت و بامبوبه معنی آن است که همه چیز بهتر از گیاهان معجزه بخش را در روز نخست سال جدید مصرف می کنند.

چینی ها تابوی خاصی نیز برای سال نو دارند. به طور مثال پیش از فرا رسیدن سال جدید باید تمام خانه به طور کامل تمیز و پاکیزه شود و در سال نو تمام جاروها، غبار روب ها و گردگیرها کنار گذاشته می شوند، چرا که گردگیری یا آشغال جمع کردن از خانه در سال نو موجب ناکامی در دستیابی به یک آینده خوب و مطلوب خواهد شد.

پرتاب فشفشه و ترقه شیوه ای است که سال کهنه را به دور می اندازند و به سال جدید خوشامد می گویند و این کار در نیمه شب سال جدید انجام می شود و در این هنگام مردم درهای خانه و حتی پنجره ها را می گشایند تا سال کهنه از منزل آنان بیرون رود.

به طور کلی می توان گفت چینی ها از جمله مللی هستند که برای برگزاری سال جدید خود از رسوم بسیار غنی و پیچیده ای برخوردارند؛ رسومی که برای همه مردم و حتی غیر چینی ها بسیار جالب و دیدنی است.