سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسی دانشمند که دنیا نابودش کرده است . [امام علی علیه السلام]

مقدار مهر السنه را بیان کنید.همـه: «مهر السنه»، مقدار مهری است که برای حضرت زهرا (س) قرار داده شد. مقدار آن پانصد درهم است و هر درهم، معادل 6/12 نخود نقره سکه دار است که در مجموع برابر 6300 نخود (یا 5/262 مثقال) می شود. قیمت آن در هر زمان، تابع نرخ همان زمان است و در عصر ما هر درهم نزدیک 700 تومان می باشد

 

پوشش لباس شهرت

سؤال: پوشش لباس شهرت چه صورت دارد و معیار لباس شهرت چیست؟

حضرت آیه الله خامنه ای:

لباس شهرت لباسی است که پوشیدن آن برای شخص بخاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن و علل دیگر مناسب نیست به طوری که اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما می شود.

اجوبه الاستفتائات 2/99

حضرت آیه الله بهجت:

حرام است و عبارت از لباسی است که از جهت جنس یا رنگ یا نحوه برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زیّ پوشنده لباس باشد.

حضرت آیه الله تبریزی:

لباسی که در زیّ شخص نیست آن را بپوشد جایز نیست.

حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:

حرام است و منظور از لباس شهرت لباسی است که از جهت جنس، رنگ، نـوع دوخت و امثـال آن به گونه ای باشد که پوشیدن آن عرفاً موجب انگشت نما شدن او شود.

حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:

پوشیدن لباس شهرت جایز نیست و لباس شهرت آن است که پوشیدن آن در نظر عرف برای پوشنده قبیح و موجب وهن باشد.

حضرت آیه الله سیستانی:

لباس شهرت لباسی است که موجب تحقیر و استهزاء دیگران باشد و بنابر احتیاط واجب نباید بپوشند.

حضرت آیه الله مکارم شیرازی:

بنابر احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت خودداری کند.

منظور از لباس شهرت لباسی است که جنبه ریاکاری دارد و می خواهد بوسیله آن مثلاً به زهد و ترک دنیا مشهور شود، خواه از جهت پارچه یا رنگ آن باشد یا دوخت آن، اما اگر واقعاً قصدش ساده پوشیدن است و جنبه ی ریاکاری ندارد نه تنها جایز است بلکه عملی است شایسته.

پوشش چادر مشکی

سـؤال: عــده ای همـراه بــا تبلیغـات فـرهنگی دشمن در روزنامه ها و سخنرانی هایشان می گویند چادر مشکی برای بانوان مکروه است و باید پوشش جدید مانند مانتو و کت و دامن با رنگ های متنوع جایگزین چادر مشکی شود. آیا چنین حرف و اقدامی صحیح است یا نه؟ خواهشمند است نظر شریفتان را مرقوم فرمایید.

حضرت آیه الله خامنه ای:

این صحبت صحیح نیست و بهترین حجاب پوشش چادر است و چادر سیاه هم بی اشکال است و کراهت ندارد.

حضرت آیه الله تبریزی:

زن بـاید بدن خـود را در غیـر وجه و کفین، از نامحرم بپوشاند و نیز باید زینت خود را بپوشاند و لبـاسی که زینت حسـاب می شود باید آن را هم بپوشاند و با چـادر بهتر می تواند بـدن و زینت را بپـوشاند و چادر سیاه مثل عبای سیاه کراهت ندارد.

حضرت آیه الله بهجت:

این اقدام باطل است.

حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:

نظر مذکور صحیح نیست و مفاسد بسیار دارد. متأسفانه در این زمان عده ای اصرار بر آشکار شدن مفاتن زن و خروج او از ستر و عفاف که حافظ شخصیت و ارزش و متانت اوست دارند مع الأسف می خواهند این امر را اسلامی جلوه دهند در حالیکه اسلامی نیست.

حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:

چادر مشکی بهترین نوع حجاب است و پوشیدن لباس هایی که جلب توجه کند حرام است.

حضرت آیه الله مکارم شیرازی:

با توجه به اینکه در حال حاضر رنگ مشکی برای حفظ پوشش زنان بهتر است کراهت آن ثابت نیست.